lördag 10 mars 2012

Varning för sötsug.

Okej. Nu hoppas jag inte att ni går på diet eller liknande, för jag tar inget ansvar för vad dessa bilder kan framkalla för ha-begär. Vi kör igång. Dags för dopkalas!


Det var alltså bästa vännens lille Matheos tur att döpas idag. Och jag fick äran att vara fadder. Samt baka kakor och tårta.


Sex sorters småkakor och två rejäla tårtor beräknat på 46 personer. På bilden ovan ser ni minicupcakes á la morot med cream cheesetopping och ett gäng kolakakor.


Det blev många cupcakes.


Två sorters macarons; gröna med lime och mynta. Gula med passionsfrukt och vit chokladtryffel.


Ett gäng cake pops med chokladsmak. Dessa är verkligen grymt goda och inte en endaste blev över! Trots att vi gjorde över 60 stycken sådana och vi endast blev 37 stycken på kalaset.


Spröda vaniljdrömmar.


Och sist, men verkligen inte minst. Tårtor. Dessa är fyllda med blåbärsmousse och lemoncurdmousse. Spacklade med en citronsmörkräm och dekorerade med sugarpaste/flowerpaste.


Jag gjorde små Converse, liksom till Vilmers ena tårta. Denna gång hade jag planerat bättre och hade mer tid på mig att göra tårtorna, samt att dokumentera allt noggrannt. Jag vet att många nu undrar om jag är utbildad konditor, men icke. Jag är helt självlärd när det gäller bakandet, och bakar för att jag tycker det är roligt. Jag bakar gärna till vänner och bekanta, och skulle ni vilja ha något bakat till kalas så vet ni var jag finns!

57 kommentarer:

  1. Oj, så läckert! Så himla duktig du är!

    SvaraRadera
  2. Men oj, helt underbara ju!!!! Du är ju superduktig!!! :) Mums!!!!
    Ang reportaget så var det Karin, Jessica och Ken Pils som var här. Är det de som ska till dig med?
    Vad är det ni ska fixa till de kommer?
    Det var en riktigt rolig dag iaf!!! Du kommer ha jättekul!!
    Vårt hus är från 61 men hallen byggdes till efter det så den är nog från 70-talet. :)
    Kraam!!!

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev! Duktiga kompis! Kram Sandra l :)

    SvaraRadera
  4. Ay caramba, allt ser farligt gott ut. Kan du inte lägga upp recepten på godsakerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt lägger jag nog inte ut, är det något speciellt du är ute efter? :)

      Radera
  5. Så duktig! Riktigt imponerad är jag!

    SvaraRadera
  6. du är väldigt väldigt duktig! jag är grymt imponerad! om du någongång vill lägga ut receptet på cakepopsen skulle jag bli glad. jag har bakat såna en gång och de blev katastrof! ännu en gång: wow! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cake pops receptet kan jag lägga ut i dagarna, det är grymt gott! :)

      Radera
  7. Ser hur gott ut som helst :) du är så himla duktigt!!!!

    SvaraRadera
  8. Vad du är duktig på att baka också. et att du är bra på at laga mat sedan tidigare. Kolladealla kakorna och tårtorna och blev sugen. Har äntligen frisknat till efter lunginflammation och fått mat/godislust igen.

    SvaraRadera
  9. Dessi... alltså du är ju helt.. AMAZING ( Som Danny hade sagt ! ;) ) Vilka grejjer. Varför jobbar du inte som konditor? Du är ju ASGRYM!!!!!!!!!!! In på Fahlmans med en ansökan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För jag hade aldrig orkat stå och baka hela dagarna... Då hade jag tappat lusten till slut! Men tack för fina ord ;)

      Radera
  10. Nej än så länge vet jag inte vilken tidning det hamnar i.
    Vet du vilken ditt kommer i?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, inte säkert vårt blir sålt heller. ;)
      Vi får hålla tummarna för oss båda! ;)

      Radera
  11. Har sagt det förut, du är galet duktig! Får man hyra dig när det är dags? Haha!
    Stor kram

    SvaraRadera
  12. Men herregud kvinna, du är ju helt makalös! jag vill minnas att du nämnde att du också var sugen på att starta eget nån gång, och vad du än hade för planer då så borde du ju kombinera med tårtmakeri :) Din vän har tur som har en sån snäll och duktig kompis, dopet blev säkert succé! Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack snälla du! Ja, det här skulle jag kunna tänka mig att ha lite som sidebusiness! :)

      Radera
  13. Dessi, jag är så imponerad. Din kretivitet i kombination med ett väldans tålamod(?) gör verkligen stor(bak)verk! När jag väl får en liten och det blir dags för dop kanske jag skickar efter dig ;)
    Vad kul att ni ska till Stockholm! Är det lilla familjen som åker då? Några särskilda planer förutom shopping?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Ja, visst krävs det en hel del tålamod och pill. Framförallt med både tårtor och macarons. Även cakepopsen. Det tar ju ganska lång tid att göra allt, men det är riktigt roligt! :)

      Vi ska besöka vänner och släkt. Mest hänga på stan och kolla butiker. Ja, det blir vi tre som åker. Hunden och katterna får vara hemma och passa huset! :)

      Radera
  14. Wow, vilka kakor och skapelser!! Du är grym.
    Vart skaffade du pinnarna till cakepopsen???

    Kram

    SvaraRadera
  15. Dessi: Tack så mycket Dessi! :) Är jättenöjd med stolen.
    Alltså, jag är helt mållös....du är SÅ FANTASTISKT duktig,
    att det inte är riktigt klokt. Leila släng dig i väggen! ;)
    Älskar de små söta conversen...!!!

    Kram kram /Malin I&D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! :) Har du vägarna förbi någon gång så vet du att jag bjuder in på fika! :)

      Radera
  16. Du är verkligen grymt duktig! Ser fantastiskt ut!!
    Jag skall ha ett mindre kalas nu snart (fyller 40) och blir väldans inspirerad!!

    SvaraRadera
  17. Men heeeeeeerregud!! Haha, din varning hjälpte minsann inte ett endaste dugg, sitter här bakom skärmen och dreglar för fullt...

    Och såna där cakepops måste jag ju prova att göra, du vill inte dela med dig av receptet händelsevis? ;)

    SvaraRadera
  18. Superduktiga du!!! de är ju jättefina allt, mums va gott. Blev det något över jag kommer på studs?!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite blev över, men får följa med som snacks till agilitymöte i morgon! :)

      Radera
  19. Herregud så gott det ser ut! Du är ju grym, åh, vad jag blir avundsjuk att du kan baka så gott.

    Kram!

    SvaraRadera
  20. Det är väldigt svårt att inte få sötsug när man ser alla underbar bakverk du gjort. Fantastiskt! Jag blir så imponerad.
    Kram

    SvaraRadera
  21. OMG! Du är helt fantastig! Jag bokar dig till nästa fest, ok! ;-) Hoppas ni haft det bra! kram towe.

    SvaraRadera
  22. Fantastiskt!! Oj så fuktig du är! Blir inspirerad inför den kommande 2års dagen om två helger! :)

    SvaraRadera
  23. Du är ju inte verklig :) !!!

    SvaraRadera
  24. Du är ju helt fantastiskt!!!!

    SvaraRadera
  25. Jösses, vilket jobb! Det ser så gott ut alltsammans!

    SvaraRadera
  26. Åh vad mycket fina godsaker! Otroligt inspirerande!

    SvaraRadera
  27. Oj så fint du gjort! Härliga färger på alla bakverk och allt ser så gott ut! Speciellt imponerad är jag över dina otroligt lyckade macarons. :)

    SvaraRadera
  28. Wow så grym du är... Självaste Leila ju!
    Allt ser verkligen tipp topp snyggt och smarrigt ut.
    Vi ska namnkalas om ett par veckor här, vad skulle du rekommendera
    om man vill prova sig på något/ några av dina konstverk???
    Skulle vilja va en bull-mamma men när de kommer till bakning är jag både lat och feg......

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  29. Kolakakor är ju grymt lätt att göra! Skulle även vilja rekommdera cake popsen. Orkar man inte göra kakgrunden själv så kan man använda sig av ballerina kladdkaka eller oreo choklad och smula de fint i tex mixer och sen blanda med Philadelphia. Sen gör man på samma sätt och doppar de i vit choklad. Det är grymt gott och populärt!

    SvaraRadera
  30. Fy fanken Ca duktig du är!!!
    Tar gärna receptet på macarons, båda :)

    SvaraRadera
  31. Alltså, helt underbart vackert och ja drägglar...=)

    SvaraRadera
  32. Måste ändra min felstavning. Dregglar

    SvaraRadera
  33. Åh tack snälla för tipset! Kör nog latvarianten ......Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  34. Alltså å, jag blir grymt imponerad. Så otroligt duktig du är!

    SvaraRadera
  35. Tusen tack alla för era fina kommentarer! :)

    SvaraRadera
  36. Wow Dessi, jag säger som alla andra, du är fantastiskt duktig. Jag har sett recept på cakepops tidigare och varit sugen på att göra, men nu ska jag nog ta tag i det :)
    Allt ser väldigt gott ut.
    Kram Catta

    SvaraRadera
  37. Allt ser helt fantastiskt ut Dezzy!
    Hoppas dagen var bra, vi var så ledsna för att vi inte kunde vara där =(

    SvaraRadera