torsdag 4 augusti 2011

Svar på frågor samt macaronsrecept


Tusen tack för alla era fina kommentarer om kakbuffén till Vilmers dop! Jag har fått flera frågor och jag tror att jag har besvarat de flesta inne hos er, men kör ändå en liten ihopsamling här.
Allt är hembakt, inklusive tårtorna. Jag har ingen utbildning, utan allt är självlärt. Recept till tårtor och fyllningar har jag mestadels hittat här hos Baka baka liten kaka, en blogg jag varmt kan rekommendera! Jag har även inspirerats av andra bakbloggar, googla cake dekorating, så hittar du säkerligen en hel del amerikanska bloggar. Där är dom grymma på att dekorera tårtor! Converse-skorna har jag gjort enligt denna beskrivningen, testa du med! Det är inte så svårt!
Cake pops-receptet har cirkulerat på ett flertal bloggar. Första gången jag såg det var här hos Elinochalva, en annan blogg jag också varmt kan rekommendera!

Så till macaronsen. Jag tror ni är flest som har frågat och haft funderingar kring dessa. När jag skrev om mitt första macaronsbak så länkade jag till recepetet där, men jag skriver nu in det här, för jag upptäckte att jag inte har gjort på exakt samma sätt som enligt receptet... Det viktigaste när du bakar macarons är att du har en hushållsvåg, samt inte rör för mycket i smeten. I det här receptet tar man även ut äggvitorna ett dygn innan, så det gäller att planera.

Macarons, ca 30-35 st
-100 g mandelmjöl
-110 g äggvita (3 äggvitor) som ska stå rumstempererat täckt med plastfolie i ca 1 dygn
-200 g florsocker
-4 msk strösocker
- eventuell smaksättning samt färg

1. Börja med att sila mandelmjöl och florsocker i en bunke. Detta för att undvika klumpar i smeten.

2. Vispa äggvitorna i en annan bunke. När de börjar skumma så tillsätter du en matsked av strösockret i taget. Det ska bli en glansig och fast maräng. Du ska kunna vända upp och ner på bunken.

3. Vänd försiktigt ner mandelmjölet och florsockret med hjälp av en slickepott. Rör inte för mycket! Testa om smeten är färdig genom att klicka ut på ett bakplåtspapper. Klicken ska sjunka ut och bli slät. Är den fortfarande lite toppig, rör lite till i smeten och testa igen.

4. Spritsa ut små klickar på bakplåtspapper. Det är viktigt att få de i ungefär samma storlek! Låt de vila i minst en timme. Det ska bildas ett skinn på ytan. Känn försiktigt på dem, de ska inte vara kladdiga!

5. Värm ugnen till 150 grader. Grädda mitt i ugn i 11-15 minuter. (Det är så olika i alla ugnar, jag hade mina i 13-14 minuter). Låt svalna och fyll med valfri fyllning.



Mandelmjöl finns numera att köpa på bland annat på ICA. Har de inte det i din butik, be de ta in! Annars kan man mala själv. Jag använde mig utav storlek L på äggen, då blev det exakt 110 g äggvita. I chokladmacaronsen hade jag 100 g florsocker och 100 g flor med chokladsmak. De fyllde jag med mörk chokladganache. Smörkrämen till vaniljmacaronsen hittar ni här. I hallonmacaronsen gjorde jag den här fyllningen, fast med hallonsylt. Lycka till och har ni frågor så tveka inte att fråga! Jag svarar så gott jag kan!

8 kommentarer:

  1. Jag blir bara mer sugen på att baka nu när jag läser detta, men det är tamejtusan för varmt. Jag orkar inte! Får bli köpesvarianten när min kompis kommer i dag, men jag återkommer till detta när det svalnat ute! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag pluggar två sommarkurser just nu. En om astrid lindgren och en om chick lit. men om några veckor drar min riktiga utbildning igång. Ämneslärare i år 7-9. Kram

    SvaraRadera
  3. Mums det ser ju jättegott ut. Kanske jag ska ta och testa dessa små härliga skapelser under nästa semestervecka...
    Ha det bäst
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, vad gott det låter! Det måste jag absolut prova! :-)

    Ha en bra kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja, det var verkligen en fin fikabuffe :) Min kommer inte att vara hälften så fin! :) haha

    SvaraRadera
  6. Än en gång: Du är så duktig Desireé!

    SvaraRadera
  7. Perfekt, då får vi se när jag har tid att baka godingarna :) Tackar!

    SvaraRadera
  8. Nästa gång du gör cakepops så gör din egen smet. Leilas kladdkakmuffins fungerar ypperligt om man ska ha choklad som bas. Lovar det är värt det! Jag tycker ballerina Kladdkaka har en konstig eftersmak och den slipper man helt om jag från grunden :-)

    SvaraRadera